تاریخچه صندلی ماساژور

صندلی ماساژور

چرا صندلی ماساژور به وجود آمد؟

صندلی ماساژور فناوری است که امروزه همه از آن لذت می‌برند. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که ماساژ چگونه آغاز شده است؟ قدمت ماساژ درمانی به هزاران سال قبل باز می‌گردد. منابع این ادعا را می‌توان در چندین نوشته باستانی در سراسر جهان از جمله کشور‌هایی مانند چین، ژاپن، هند، مصر، یونان و رم یافت. حتی روی چاپ بلوک ژاپنی و هیروگلیف مصری نیز به تصویر کشیده شده است. این جوامع باستانی بر این باور بوده‌اند که ماساژ، بدن را به آرامش و هماهنگی می‌رساند. در نتیجه به مبارزه با شیاطین، ویروس‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کند.

این باور به تدریج برای همه بیماری‌ها پیدا شد. به این ترتیب ماساژ درمانی با استفاده از گیاهان و روغن‌های ماساژ روی پوست گسترش یافت. ماساژ درمانی زمانی صنعتی‌تر شد که کارفرمایان متوجه شدند، هزینه‌های درمان کارگران بیمار بیش‌تر از پیشگیری می‌باشد. بنابراین ارائه اقدامات پیشگیرانه بیشتر از مقابله با بیماری‌ها منطقی بود. ماساژ درمانی فواید بسیاری برای سلامتی مانند تسکین درد، بهبود آسیب، توان‌بخشی، کاهش استرس، درمان اضطراب یا افسردگی، افزایش آرامش و کاهش فشار خون دارد. همچنین ماساژ در تحریک مغز برای تولید اندورفین بسیار عالی عمل می‌کند.

صندلی ماساژور

پیشینه و قدمت صندلی ماساژ

در گذشته افراد برای یک جلسه ماساژ، روی هر وسیله‌ای می‌نشستند. چاپ‌های بلوک ژاپنی که قبلاً به معرفی آن پرداختیم، افرادی را در کنار حمام‌هایشان نشان می‌دهند که روی چهارپایه‌های کم ارتفاع در انتظار ماساژ نشسته‌اند. هنر چینی در قرن هجدهم، یک آرایشگر-ماساژور را نشان می‌دهد که پشت مشتری را در حالی که روی جعبه نشسته است، ماساژ می‌دهد. این نوع ماساژ هنوز در شهرها و روستاهای چین یافت می‌شود. ماساژ در طول سال‌ها چندین سبک مختلف داشته است. به طور مثال ماساژ رفلکسولوژی، شیاتسو و غیره. در ابتدا، به نظر می‌رسد که شیاتسو یکی از قدیمی‌ترین اشکال ماساژ بوده است. شیاتسو برای متعادل ساختن انرژی بدن می‌باشد.

این ماساژ تنها با استفاده از فشار نوک انگشتان و گاهی اوقات کف دست، برای تنظیم جریان طبیعی انرژی بدن استفاده می‌کند. نتیجتا منجربه ریکاوری و بهبود بدن می‌گردد. ماساژ رفلکسولوژی بیشتر در کف پا و کف دست صورت می‌گیرد. این نواحی دارای نقاط کلیدی رفلکس هستند. هر یک از این نقاط از طریق سیستم عصبی به اندام‌های داخلی، مفاصل و عضلات متصل می‌باشند. اعمال فشار بر روی هر یک از نقاط رفلکس باعث بهبود عملکرد اندام‌های متصل می‌گردد. به تدریج دانش ماساژ درمانی در سراسر جهان و همچنین ایالات متحده سفر کرد. هنگامی که این اطلاعات در سراسر جهان پخش شد، نوآوری‌ها در نحوه اعمال ماساژ شروع به فراوانی و گسترش کرد.

اولین صندلی ماساژور چگونه ساخته شد؟

اولین صندلی ماساژور مکانیکی در دهه 1950 ساخته شد. در طول سال‌ها، آن‌ها به دستگاه‌های پیچیده‌ای که اکنون هستند، تبدیل شده‌اند. از سیستم چرخ میل لنگ که غلتک‌های ماساژ را جابه‌‌جا می‌کند تا سیستم‌های ماساژ روباتیک با برنامه‌های اتوماتیک از پیش تعریف شده، که امروزه در بازار موجود هستند. در سال 1954 مردی به نام نوبو فوجیموتو اولین صندلی ماساژور را در اوزاکای ژاپن ساخت. نوبو در یک حمام عمومی کار می‌کرد. به دنبال ابداع راهی برای آرامش مشتریانش بود. طرح اولیه او از زباله‌هایی که جمع‌آوری کرده بود، مانند توپ‌های بیس‌بال، زنجیر دوچرخه و تکه‌های چوب ساخته شده بود. به تدریج صندلی در استراحت‌گاه‌های تعطیلات و حمام‌های عمومی مورد استفاده قرار گرفت. اما در آن زمان هنوز در خانه‌های شخصی وجود نداشت.

صندلی ماساژور

چگونه دیوید پالمر صندلی ماساژ را رایج کرد؟

در اوایل دهه 1980 تاکاشی ناکامورا، یک ماساژور ژاپنی، در مؤسسه آما در سان فرانسیسکو در ایالات متحده به تدریس ماساژ سنتی ژاپنی مشغول شد. یکی از شاگردان او دیوید پالمر بود که با بازگشت تاکاشی به ژاپن، مدیر مدرسه شد. در گذشته ماساژ درمانی را به صورت خوابیده انجام می‌دادند. این مدل کم و بیش شبیه به ماساژ شیاتسو باستانی بود که در دهه 1900 شروع شد. پالمر بر خلاف ماساژ درمانی خوابیده، آزمایشاتی در رابطه با ماساژ نشسته را شروع کرد. در این آزمایشات، مشتری در حالی که نشسته است، کاملاً لباس پوشیده و بدون استفاده از روغن، ماساژ داده می‌شود. به این ترتیب او اولین صندلی ماساژور را برای Living Earth Crafts اختراع کرد.

صندلی ماساژور مدرن در مقابل صندلی ماساژور قدیمی

اجزا اصلی صندلی‌های ماساژ اولیه اساسا شبیه به صندلی ماساژور مدرن بودند. همچنین قابل حمل بوده و می‌توانستند آن‌ها را جدا کرده و در یک جعبه قرار دهند. اما در مقایسه با صندلی‌های ماساژ امروزی، سنگین و ناپایدار بودند. صندلی‌ ماساژور از اولین نوع ساخته شده تا پیشرفته‌ترین، در مواردی از جمله جنس مواد و عملکرد بسیار تکامل یافته است. همچنین ویژگی‌هایی مانند روکش و چرخ به آن اضافه شده است. مهم‌ترین تغییر، انتقال از چوب به پلاستیک و فلزات با تکنولوژی بالا می‌باشد. اولین صندلی ماساژور برقی قبل از جنگ جهانی دوم در ژاپن اختراع شد. از دیگر تغییرات اساسی صندلی ماساژور مدرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دارای برنامه‌های اتوماتیک از پیش تعریف شده هستند.
  • مجهز به تکنولوژی SL-Track و Zero Gravity می‌باشند.
  • سیستم اسکن خودکار پیشرفته دارند.
  • تنها با لمس یک کلید می‌توانید سرعت و شدت ماساژ را تغییر دهید.
  • شامل چندین تکنیک ماساژ از جمله kneading، کیسه هوا، ماساژ غلتکی، ضربه زدن، ویبریشن و غیره هستند.
  • دارای ریموت کنترل می‌باشد.
  • دارای پوشش دهی کامل برای تمامی نقاط بدن از جمله دست، پا، گردن و پشت هستند.

بزرگترین تولید کننده مبل ماساژ

صندلی‌های ماساژور برای شبیه‌سازی حرکات دست یک ماساژور طراحی شده‌اند. آن‌ها از غلتک، گوی و کیسه هوا برای اعمال ماساژ در قسمت‌های مختلف بدن استفاده می‌کنند. همچنین از سیستم گرما درمانی برای تاثیر بیشتر و ایجاد حس خوب استفاده می‌کنند. در طول سال‌ها، ما مزایای زیادی در رابطه با صندلی ماساژ از جمله آرامش ذهن، کاهش فشار خون، افزایش متابولیسم و از همه مهم‌تر رفع گرفتگی و خستگی عضلات دیده‌ایم. امروزه ژاپن بزرگ‌ترین مصرف کننده صندلی ماساژور است. برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بیش از 20 درصد از خانواده‌های ژاپنی از صندلی ماساژ استفاده می‌کنند. جالب اینجاست که بزرگترین تولید کننده مبل ماساژ چین می‌باشد.

این نوشته منتشر شده در مقالات می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo