صندلی ماساژور یا ماساژ سنتی، کدام یک بهتر است؟

ماساژ سنتی یا صندلی ماساژ

اگر قصد هزینه کردن برای خرید یک صندلی ماساژور ذهن شما را مشغول کرده، احتمالا از خود می‌پرسید که آیا واقعا خرید ماساژور با ماساژ سنتی و دستی قابل رقابت و مقایسه است؟ در این مقاله صندلی ماساژ را در مقابل ماساژ سنتی و واقعی قرار داده‌ایم؛ تا شما را با تفاوت‌های ماساژ از روی صندلی و یک ماساژور حرفه‌ای آشنا کنیم. بنابراین در نهایت خواهیم دید که کدام گزینه بهتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

تفاوت صندلی ماساژ در مقابل ماساژ سنتی چیست؟

هرکدام از روش‌های ماساژ به کمک صندلی ماساژ یا ماساژور، مزایای خاص خود را دارند. بله صندلی ماساژور مکانیکی است؛ اما فناوری آن از زمان معرفی در دهه 1950 بسیار پیشرفت کرده است. امروزه بسیاری از صندلی‌های ماساژ، در عمل دستگاه‌هایی پزشکی و مورد تایید FDA هستند. همچنین بسیاری از آنها توسط سازمان‌هایی مانند انجمن کایروپراکتیک آمریکا به عنوان مکمل‌های معتبری برای درمان به روش کایروپراکتیک شناخته می‌شوند. البته هر صندلی ماساژی یک ماساژ با کیفیت را ارائه نمی‌کند؛ و باید در خرید ماساژور مدنظر خود نکات زیادی را در نظر داشته باشید. با این حال اگر برای خرید صندلی ماساژی معتبر و باکیفیت که کارایی خود را نشان داده هزینه کنید؛ احتمالا از عملکرد خوب آن شگفت‌زده خواهید شد. به هر حال در ادامه می‌خواهیم مهم‌ترین تفاوت‌ها و نکات قابل مقایسه در میان این دو سبک ماساژ را مرور کنیم.

لمس شدن یا نشدن توسط فردی دیگر

شاید بارزترین تفاوت بین صندلی ماساژ و ماساژ سنتی لمس شدن توسط فردی دیگر باشد. لمس انسانی به خودی خود دارای مزایای درمانی است. تحقیقات نشان داده که لمس شدن مانند آنچه در طول ماساژ درمانی دریافت می‌کنید؛ دارای مزایای مثبت بسیاری است. از جمله این مزایا می‌توان به افزایش توجه، کاهش علائم افسردگی، کاهش درد، کاهش هورمون استرس و افزایش عملکرد سیستم ایمنی اشاره کرد.

حریم خصوصی

در مقابل برخی افراد با لمس شدن بدن‌شان توسط یک فرد غریبه راحت نبوده و احساس خوبی به این مسئله ندارند. بنابراین این یک انتخاب است که شما را به تصمیم نهایی نزدیک‌تر می‌کند.

حریم خصوصی ایجاد شده توسط صندلی ماساژ برای افراد علاقه‌مند به ماساژ، اما بی‌علاقه به لمس شدن توسط شخص دیگر، گزینه‌ای عالی است. همچنین کسانی که از مشکلات سلامتی مانند درد عصب سیاتیک رنج می‌برند؛ و نیاز به ماساژ نقاط حساس مانند باسن خود دارند؛ ممکن است نخواهند شخص دیگری این بخش از بدن آنها را لمس کند.

بنابراین با یک صندلی ماساژ، حریم خصوصی کاملی خواهید داشت. صندلی ماساژ به افرادی که به این مسئله اهمیت می‌دهند؛ کمک می‌کند تا گزینه مناسبی را در اختیار داشته باشند.

ثبات در روش انجام ماساژ

یکی دیگر از تفاوت‌های عمده بین صندلی ماساژ و ماساژ سنتی، ثبات در روش انجام کار است. به‌طور پیش‌فرض، یک صندلی ماساژور ثبات کاملی در انجام کار دارد. زیرا حرکات آن برنامه‌ریزی شده است. در واقع این یک ربات است؛ که کارهای تکراری را انجام می‌دهد. بنابراین وقتی روی صندلی ماساژور می‌نشینید و ماساژ می‌گیرید؛ دقیقا می‌دانید دفعه بعد که روی صندلی ماساژور می‌نشینید، همان کیفیت و کمیت ماساژ را دوباره دریافت خواهید کرد.

صندلی ماساژور آرونت مدل RT-8713در مقابل کار ماساژدرمان‌گر آنقدر ثابت نیست. بنابراین شاید تنها جنبه واقعا منفی یک ماساژ واقعی، احتمال دریافت یک ماساژ نامناسب از ماساژوری کم‌تجربه باشد. البته اگر رابطه مداومی با یک ماساژدرمان‌گر داشته باشید؛ و بارها و بارها با او کار کرده باشید؛ احتمالا این مشکل را می‌توانید تا حدود زیادی برطرف کنید.

از سویی در نظر داشته باشید که عدم ثابت یک ماساژدرمان‌گر نکته‌ای کاملا منفی نیست. به عنوان مثال یک ماساژدرمان‌گر می‌تواند حرکات خود را دست‌کاری و سفارشی کند؛ تا بر اساس نیازهای دقیق شما، یک درمان مناسب ارائه دهد. مثلا شاید از او بخواهید فشار بیشتری به گردن شما وارد کند؛ یا زمان بیشتری را صرف ماساژ سر کند. به زبان ساده یک ماساژور واقعی می‌تواند تنظیماتی را انجام دهد که صندلی ماساژ نمی‌تواند.

قابلیت سفارشی‌سازی

توانایی یک ماساژدرمان‌گر برای سفارشی کردن درمان خود، شاید قانع‌کننده‌ترین مورد برای انتخاب ماساژ سنتی با نیروی انسانی باشد. یک ماساژدرمان‌گر می‌تواند نیاز مشتری خود را به صورت موردی ارزیابی کند. بنابراین در حالی که یک صندلی ماساژ مثلا شش تکنیک ماساژ دارد،؛ یک ماساژدرمان‌گر می‌تواند صد تکنیک داشته باشد.

همین‌طور صندلی ماساژ دارای برنامه‌ها و گزینه‌هایی است که به شما برای تنظیماتی مانند شدت و سرعت کمک می‌کند. در مقابل یک ماساژدرمان‌گر از تخصص خود استفاده می‌کند تا به شما اطلاع دهد که از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌کند؛ چه زمانی و با چه میزان فشاری ماساژ را اعمال می‌کند؛ و به‌طور مداوم با دریافت بازخورد از شما این مسئله را تنظیم می‌نماید.

به‌طور خلاصه ماهیت پویای ماساژ سنتی را نمی‌توان انکار کرد؛ اما این بدان معنا نیست که تولیدکنندگان صندلی ماساژور سعی در انجام این کار ندارند. امروزه بسیاری از صندلی‌های ماساژ سیستم اسکن بدن را ارائه می‌دهند؛ که پشت شما را برای تشخیص قد، شکل و حتی نقاط فشار، قبل از تنظیم خودکار غلتک‌ها برای ارائه ماساژ مناسب شناسایی می‌کند.

از سویی فناوری غلتک ماساژ در بسیاری از صندلی‌های ماساژِ مجهز به ماساژهای سه بعدی و چهار بعدی، در حال پیشرفت است. با ماساژ سه بعدی، غلتک‌ها نه‌تنها به سمت بالا و پایین و پهلو به پهلو حرکت می‌کنند؛ بلکه به سمت داخل نیز حرکت می‌کنند؛ و برای ایجاد ماساژ بافت عمیق فشار وارد می‌کنند. همچنین در ماساژ چهار بعدی، غلتک‌ها یک حرکت اضافی با نام ریتم دارند. ریتم سرعت غلتک‌ها را تغییر می‌دهد. این کار برای شبیه‌سازی سرعت‌های دینامیکی یا ریتم‌های ماساژورهای واقعی انجام شده است.

میزان پوشش بخش‌های مختلف بدن توسط ماساژ

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین صندلی ماساژ در مقابل ماساژ واقعی میزان پوشش بخش‌های مختلف بدن است. در عمل پوشش صندلی ماساژ محدود است. یک صندلی ماساژ فقط می‌تواند بخش‌هایی را ماساژ دهد که دارای اجزای ماساژ دهنده است. مثلا گردن و پشت بدن را به‌راحتی ماساژ می‌دهد. با این حال برای بخش‌های کناری و رویی قابلیت بالایی ندارد.

البته امروز معرفی فن‌آوری ماساژ با کیسه هوا، مناطق قابل ماساژ با این صندلی‌ها را به شدت افزایش داده است. امروزه بسیاری از صندلی‌های ماساژ از کیسه هوا برای ماساژ کناره‌های شانه، باسن، کمر، ران، بازوها، دست‌ها، ساق پا و پا استفاده می‌کنند. این کیسه‌های هوا معمولا ماساژ را با باد کردن و کاهش باد کیسه‌های هوا، برای فشردن یک ناحیه خاص از بدن انجام می‌دهند.

از سویی با وجود اینکه کیسه‌های هوا یک ماساژ جامع با صندلی ماساژ را امکان‌پذیر کرده‌اند؛ اما در مقایسه با آنچه که یک ماساژدرمان‌گر می‌تواند انجام دهد هنوز هم حرف زیادی برای گفتن ندارند. چرا که میزان پوشش ماساژدرمان‌گر محدود نیست. آنها می‌توانند جلو و پشت بدن شما را از سر تا پا ماساژ دهند. اگر ناحیه کوچکی در کنار گردن خود دارید که باعث درد شما می‌شود؛ یک ماساژور سنتی به‌راحتی می‌تواند به آن دسترسی داشته و آن را ماساژ دهد. بنابراین شاید در کنار صندلی ماساژ به دستگاه‌های تخصصی‌تری مثل ماساژور چشم نیز نیاز پیدا کنید.

هزینه ماساژ

هم خرید ماساژور و ماساژ از روی صندلی و هم ماساژ سنتی برای شما هزینه دارد. اما این عدد می‌تواند بسیار متفاوت باشد. قیمت ماساژور برقی به شکل صندلی ماساژ از چند ده میلیون تا چند صد میلیون تومان متفاوت است. به‌طور کلی می‌توان گفت برای خرید صندلی ماساژ با کیفیت بالا و جامع، باید حداقل 200 میلیون تومان بپردازید. این عدد به‌طور کلی بزرگ است. با این وجود بهتر است پیش از تصمیم‌گیری، به هزینه دریافت ماساژ سنتی نیز فکر کنید. مثلا هزینه یک ماساژ 30 دقیقه‌ای را در محل زندگی خود بررسی کنید. همچنین هزینه‌ای را نیز برای زمان از دست رفته در رفت و آمد و هزینه حمل و نقل و… در نظر بگیرید. حالا وقت آن رسیده که حساب و کتاب کرده و ببینید با 200 میلیون تومان چند مرتبه ماساژ سنتی نصیب شما خواهد شد. در نهایت اگر دو یا سه ماساژ هفتگی را در نظر بگیرید؛ می‌توانید زمان بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنید.

صندلی ماساژور یا ماساژ سنتی، کدام یک بهتر است؟

همچنین موارد دیگری را نیز باید در نظر بگیرید. مثلا اگر درد مزمن یا استرس دارید؛ دو یا سه ماساژ در هفته ممکن است کافی نباشد. از سوی دیگر، اگر شما از ماساژ هر از گاهی لذت می‌برید؛ ممکن است دو یا سه ماساژ در ماه تمام چیزی باشد که می‌خواهید یا نیاز دارید. بنابراین تصمیم به خرید صندلی ماساژ یا رفتن به سالن ماساژ واقعا به این بستگی دارد که می‌خواهید رژیم ماساژ شما چگونه باشد.

زمان

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، با خرید انواع ماساژور، از ماساژور تفنگی گرفته تا یک صندلی ماساژ، یک ماساژور 24 ساعته و 7 روز هفته در دسترس شما خواهد بود. بنابراین لازم نیست تا جای مشخصی رانندگی کنید؛ در برنامه شلوغ خود وقت خالی کنید؛ یا قراری را تنظیم کنید. همچنین اگر نیمه شب با کمردرد از خواب بیدار شوید؛ به ماساژدرمان‌گر خود دسترسی نخواهید داشت. اما اگر صندلی ماساژور دارید؛ تنها چند قدم با درمان فاصله خواهید داشت.

از سوی دیگر بسیاری از مردم دوست دارند از خانه بیرون بیایند و به مرکز آبگرم یا سلامتی بروند. این تجربه‌ای است که می‌تواند لذت کلی از ماساژ سنتی را افزایش دهد. به علاوه کلینیک‌های ماساژ درمانی معمولا دارای موسیقی آرامش‌بخش، رایحه درمانی، حوله‌های گرم، روغن‌ها و دیگر انواع مزایای آرامش‌بخش هستند. البته باز هم نمی‌توان گفت که نمی‌توانید در حین لذت بردن از صندلی ماساژ خود، موسیقی آرامش‌بخش گوش داده و شمع‌های آروماتراپی را روشن کنید. با این وجود همه اینها زحمت و هزینه خواهد داشت.

فواید سلامتی

شکی نیست که ماساژ درمانی فواید سلامتی دارد. اما آیا ماساژ با صندلی فوایدی مشابه با ماساژ سنتی دارد؟

خوشبختانه مطالعات زیادی اثربخشی ماساژ درمانی را نشان می‌دهند. به‌طور کلی، ماساژ درمانی به شکل سنتی و یا با صندلی ماساژ، هر دو برای کاهش درد، تنش عضلانی، استرس و تعداد بی‌شماری از مشکلات مرتبط با استرس مانند فشار خون بالا و اضطراب موثر شناخته شده‌اند.

با این حال همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم؛ لمس شدن توسط انسان به خودی خود فوایدی برای سلامتی دارد که صندلی ماساژور نمی‌تواند آن را ایجاد کند. از سویی حرکات مکانیکی صندلی ماساژ می‌تواند مزایای خاص خود را داشته باشد. برای مثال، دراز کشیدن روی صندلی ماساژ می‌تواند به تنظیم ستون فقرات و کاهش فشار روی اعصاب شما کمک کند.

در نهایت هم ماساژ انسانی و هم از ماساژ توسط صندلی می‌تواند باعث ترشح اندورفین شود. ماده‌ای که درک بدن از درد و اثرات استرس را کاهش می‌دهد. به علاوه احساس خوبی را ایجاد کرده و می‌تواند ایمنی شما را تقویت کند. در پایان پاسخ به این سوال که کدام گزینه انتخاب بهتری است؟ بسیار سخت است. به‌طور خلاصه با یک ماساژدرمان‌گر، شما با یک انسان واقعی کار می‌کنید؛ که می‌تواند به نیازهای درمانی شما در لحظه پاسخ دهد و از تخصص خود برای سفارشی کردن ماساژ شما استفاده کند. در حالی که صندلی ماساژ هرگز چنین توانی ندارد. در مقابل گرفتن ماساژ از یک ماساژدرمان‌گر می‌تواند زمان‌بر باشد؛ و به سختی بتوان آن را در یک برنامه شلوغ قرار داد. بنابراین به‌طور کلی پاسخ این است: هر کدام که بیشتر با نیازهای درمانی و شخصی شما مطابقت دارد؛ گزینه مطلوب‌تری برای شما خواهد بود. در حالی که هم یک درمان‌گر و هم صندلی ماساژ می‌توانند ماساژ ارائه دهند؛ اما کاملا متفاوت هستند. هرکدام مجموعه‌ای از مزایا و معایب خاص خود را دارند. بنابراین هرچه بیشتر ترجیحات و نیازهای درمانی خود را بشناسید؛ گزینه بهتری را برای خود انتخاب خواهید کرد

این نوشته منتشر شده در مقالات می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo