صندلی های ماساژور چگونه کار میکنند؟

 

صندلی ماساژور آرونت

 

این سناریو را تصور کنید : شما بعد از یک روز طولانی و سخت  و خسته کننده به منزل باز میگردید. کمر شما دچار گرفتگی عضلات شده،‌شانه هایتان درد میکند و پاهای شما از فرط خستگی میلرزد. کفش هایتان را در می آورید و به سمت صندلی ماساژور خود میروید. شما درمورد تمامی دردها و گرفتگی هایی که دارید به صندلی ماساژور خود میگویید و در نهایت برنامه مورد علاقه خود را انتخاب کرده و از یک ماساژ لذت بخش در پایان یک  روز کاری سخت لذت میبرید.

چندین دهه از تولید و استفاده صندلی های ماساژور میگذرد و در کشورهای بلوک شرق مانند ژاپن و یا حتی چین که از علم ماساژ برخوردار هستند و صادر کننده این علم میباشند از این صندلی ها استفاده میکنند.

مخترعین برای تکمیل صندلی ماساژچندین تکنیک دیگر را  ارائه داده اند.برخی طراحی هایی ایجاد کرده اند که از گردش آب برای از بین بردن تنش و استرس استفاده کنند ،‌ برخی دیگر نیز برای ایجاد فشار بر عضلات و افزایش و تقویت گردش خون از یک سری کیسه های هوا استفاده کرده اند.

با این حال همیشه تولید کننده ها از ترکیب چندین فن آوری در این صندلی ها استفاده کرده اند.

اما این صندلی ها چگونه کار میکنند؟

روی صندلی بنشینید و صندلی خود را بعنوان مثال بر روی ماساژ Shiatsu تنظیم کنید. ما قدم به قدم جلو میرویم و شما را با رویکرد مکانیکی این محصولات آشنا میکنیم.

صندلی ماساژور: ماساژ مکانیکی

 

بسیاری از صندلی های ماساژور بر اساس ترکیبی از موتورها، چرخ دنده ها، غلتک ها و مکانیسم ارتعاش یا همان ویبره پایه ریزی شده اند. قدمت  این نوع صندلی ها بیش از نیم قرن میباشد و در طی چند دهه گذشته آنها بسیار پیچیده تر شده اند.

ساده ترین صندلی ماساژ برای انجام این کار از یک سری سطوح ارتعاشی استفاده میکنند. برای ایجاد ارتعاشات از دستگاه های کوچکی استفاده میکنند که دارای چرخ دنده های متعدد و در مقیاس کوچک میباشد. این چرخ دنده ها دارای تعادل یکسان نمیباشند و بخاطر همین امر هنگامی که موتور الکتریکی دستگاه ، چرخ را به سرعت میچرخاند، این گردش باعث ایجاد لرزش میشود.

 

تفن های همراه نیز دارای نسخه بسیار کوچکی از این دستگاه ها میباشند. اما یک صندلی ماساژور به چندین مورد از این دستگاه ها نیاز دارد تا بتواند در سطح خود ارتعاشاتی را ایجاد کند بدون اینکه تعادل دستگاه از بین برود.

در حالی که هیچ تولید کننده صندلی ماساژور از طراحی ظاهری یکسان استفاده  نمیکنند اما برخی از تکنیکهای طراحی کلی وجود دارد که در اکثر مدل ها اعمال میشوند. اگر بخواهیم لوازم و متعلقات داخلی و خارجی صندلی را از هم جدا کنیم، فریم  یا شاسی را مشاهده میکنیم که از سیستم موتورها ، چرخ دنده ها و غلتک ها پشتیبانی و محافظت میکند.

هنگامی که شما در حال استفاده از صندلی ماساژور هستید و ماساژ میگیرید ، این غلتک ها هستند که مانند دست عمل کرده و بدن شما را ماساژ میدهند. غلتک ها بصورت الگوهای مشخص و تعریف شده شروع به حرکت میکنند. برخی از این غلتک ها محدوده حرکتی مشخص و تعیین شده ای دارند. آنها از پشت و پایین صندلی حرکت میکنند زیرا در طول مسیر متصل به قاب یا فریم حرکت میکنند و موتور های برقی انرژی لازم برای غلتک ها را تامین میکنند.

اما هستند صندلی های ماساژوری که حرفه ای تر عمل کرده و پیچیدگی های بیشتری دارند. در این نوع صندلی ها، تولیید کننده غلتک ها را بر روی بازوهای مکانیکی قرار میدهد که این بازوها توانایی حرکت عمودی، افقی و دورانی را دارا میباشند.

 

 

غلتک های ماساژ

 

 

و نیز موتور الکتریکی فوق پیشرفته ای وجود دارد که به این بازوهای مکانیکی توان حرکتی  را با شدت ها مختلف منتقل میکند.

در سیستم موتور این صندای های ماساژور پیشرفته ریز پردازنده ای وجود دارد که الگوهای ماساژاز پیش تعیین شده و برنامه ریزی شده را به اجرا در می آورد.

بسیاری از صندلی های ماساژور اصولی و حرفه ای به کاربر این اجازه را میدهند تا شدت ماساژ را تعیین کنند اما در این بین صندلی های ماساژور حرفه ای وجود دارند (RT-7900 Aront) که با اسکن کامل بدن  ‌به شما این کمک را میدهند تا بطور خودکار بهترین شدت و قدرت ماساژ را استفاده کنید.

تولید کنندگان این محصولات سیستم های برقی و مکانیکی را به شکلی طراحی کرده اند که بتوانند در چندین موقعیت کار کنند.

برخی دارای سیستم ترکیبی حرکتی هستند که با استفاده از آن کابر میتواند موقعیت صندلی را تغییر بدهد( قابلیت اتوپارک).

اما همه ی صندلی های ماساژ صرفا بر رویکرد مکانیکی تکیه ندارند.بطور مثال صندلی ماساژوری که با گردش آب کار میکند و ماساژ میدهد بدون اینکه کاربر خیس شود!

 

Aront RT-7710 vip

 

تکنیک های متداولی که در صندلی های ماساژور وجود دارد بدین شرح است:

  • دورانی (Kneading) : حرکت غلتک ها بشکا دایره ای .
  • متحرک (Rolling) : حرکت غلتک ها بصورت عمودی و افقی.
  • ضربه ای (Tapping) :فشار غلتک ها بصورت متناوب به داخل و خارج و استفاده از تکنیک محبوب ماساژ بنام کاراته.
  • چنگ زدن (Gripping) : دستگاه ماساژور با ساتفاده از کیسه های هوا و گرفتن دست ها و پاها بطور متناوب این کار را انجام میدهد.
  • شیاتسو (Shiatsu) : غلتک ها بر روی نقاط بخصوصی از بدن کاربر نیرو وارد میکنند تا تنش و گرفتگی ناحیه از بین برود این نقاط در علم ماساژ نقاط acupoints نامیده میشود.

ماساژ بوسیله کیسه های هوا:

یک روش معمول که در ماساژ درمانی استفاده میشود گرفتن و فشار عضلات بزرگ و پر کاربرد به مدت چند ثانیه و سپس رها کردن آنها.

این روش میتواند به تسکین در و گرفتگی در اینگونه عضلات کمک کند و باعث ایجاد حس آرامش شود. تولیید کننندگان صندلی های ماساژور نیز از این تکنیک در محصولات خود استفاده کرده اند.

با استفاده از کیسه های هوای متعدد در قسمت های کمر، بازو ، دست و پاها به کاربر این امکان را میدهند تا از لذت بیشتری برخوردار شود.

درون صندلی یک  یا چند کمپرسور هوای هوشمند وجود دارد که از طریق لوله های مخصوص ، کیسه های هوا را باد کرده و یا عمل تخلیه هوا را انجام میدهد. در برخی صندلی های ماساژور شم میتوانید فشار هوای وارد شده را نیز تنظیم کنید.

اما کیسه های هوا مکمل ماساژ برای بدن میباشند چرا که کار اصلی را غلتک ها انجام میدهند، با این حال هر چه صندلی ماساژور شما کامل تر باشد میتوانید از لذت بیشتری برخوردار شوید.

 

Aront massage chair

 

صندلی ماساژور خود را چونه کنترل میکنید؟ و این صندلی ها چگونه میتوانند اندازه و وزن بدن شما را تشخیص بدهند؟

در دامه به این موارد رسیدگی میکنیم.

 

صندلی مناسب و راحت خود را بدست آوردید؟ اولین  مرتبه که از صندلی ماساژ با کیسه های هوای متعدد استفاده میکنید میتواند تجربه جالب و هیجان برانگیزی باشد.این احساس که توسط یک صندلی به آغوش کشیده شده اید و احساس درد لذت بخشی را دارید که توسط فشار کیسه های هوا به شما منتقل میشود.

بسیاری از صندلی های ماساژ با لیستی از برنامه های از پیش تعیین شده برای ماساژ درمانی به شما ارائه میشوند.

کاربر بر روی صندلی مینشیند و هر برنامه ای را که بخواهد انتخاب میکند، و تمام این دستور هایی که شما به صندلی میدهید توسط یک کنترل انجام میشود. این دستورات تمامی توسط یک ریز پردازنده به دستگاه منتقل میشود و برنامه های مورد نظر تمام و کمال اجرا میشوند.اگرچه کاربر نمیتواند اصل برنامه های اجرای دستگاه را تغییر دهد اما میتواند شدت و زمان ماساژ را تعیین کرده و ناحیه های مورد نظر خود را ماساژ بدهد.

برخی صندلی ها دارای سیستم های هوشمند بخصوصی میباشند بطوری که حتی در آنها یک اسکنر بدن که مجهز به مادون قرمز است قرار داشته باشد.اطلاعات دریافت شده توسط این اسکنر به دستگاه داده میشود و نقاط برخورد بدن شما با دستگاه تعیین شده و بعد دستگاه شروع به انجام ماساژ میکند.

از آنجایی که ممکن است چندین نفر از این دستگاه استفاده کنند این نکته خیلی مهم است که دستگاه(Aront RT-8710) قابلیت اسکن بدن را داشته باشد بطور مثال نقاط تماس بدن شخصی که قد 170 سانتی متر است با شخصی به قد 190 سانتی متر متفاوت بوده و نیز وزن بدن آنها فشار متفاوتی را به دستگاه منتقل میکند.

با ستفاده از این اسکن صندلی میتواند به گونه ای تنظیم شود که با نقاط  تماس بدن هر شخص از نظر قدی و عرضی هماهنگ شود.

این سنسورهای هوشمند از نوع سنسورهای گالوانیک میباشند ( سنسورهایی که در دستگا های دروغ سنج نیز استفاده شده اند) این سنسور ها تمامی اطلاعت بدن در هنگام ماساژ را به ری پردازنده مرکزی منتقل میکنند تا دستورات ماساژ را دریافت کنند، سپس اگر در نقطه ای از بدن گرفتگی و سفتی عضلات بیشتر باشد دستگاه بطور خودکار در آن ناحیه فشار را تنظیم کرده و زمان بیشتری را صرف میکند .

 

رفلکسولوژی (Reflexology) :

علم رفلکسولوژی بیان میکند که در بدن نقاط حساسی وجود دارد که با مالش و یا ماساژ آن میتوان به تسکین درد کمک کرد.

یک صندلی ماساژور حرفه ای بر این اساس ساخته و طرح ریزی شده است( صندلی های ماساژور آرونت).

تمامی صندلی های ماساژور آرونت دارای امکانات و قابلیت های روز دنیا هستند که میتوانند برای ماساژ درمانی و ایجاد حس آرامش در بدن شما بسیار مفید و مناسب باشند.

شرکت نیکان آسا پرشین نماینده رسمی محصولات ماساژور آرونت (Aront) در خاور میانه توانسته در این عرصه قدم بزرگی برای سلامتی و آرامش مردم ایران بردارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo